fbpx

Laatste update: 17 augustus 2020

Wie wel eens in Lissabon is geweest, weet dat je de hele dag heuveltje op, heuveltje af loopt. Goed voor de kuiten en de billen, maar soms is het gewoon fijn om een beetje rond te rijden. Niet met zo’n hop-on hop-off bus, want we willen zelf sturen. En gas geven, veel gas. We kiezen daarom voor GoCars.

Stomme helm

Het begint goed vandaag. “Bah, we moeten een helm op.” “Gadver, daar is het toch veel te heet voor?” “Dat gaat zo jeuken!” We klagen met z’n allen over hoe stom het is dat we in zo’n klein karretje een helm op moeten. We zijn met 14 collega’s bij het kantoortje waar onze rit door Lissabon gaat beginnen en vinden die helm grote onzin. Nou… achteraf gezien toch niet. Zodra iedereen een beetje gewend is aan het wagentje vergeten we namelijk de sights en scheuren we zo hard mogelijk door de straten van Lissabon.

GoCar rijden

M'n helm en ik in de GoCar

GoCars zijn kleine gele wagentjes waar je met twee personen in kan. De gids vertelt ons dat als je ooit scooter hebt gereden dat dit supermakkelijk is. En als je nog nooit scooter hebt gereden, dan is het ook supermakkelijk. Dat scheelt, want ik heb dat inderdaad nog nooit gedaan. Voor de GoCars heb je wel een rijbewijs nodig trouwens. Anders moet je je laten rijden door iemand. Dat is overigens minstens zo leuk. We gaan vandaag een stukje van het historische gedeelte bekijken en vervolgens via de waterkant naar Belem en terug.

Veel bekijks

Volgens de site van GoCar is dit het allereerste ‘GPS-guided storytelling’ wagentje. Helaas doet de radio het niet bij iedereen, dus we krijgen niet zoveel van het verhaal mee. En eigenlijk interesseert dat niemand. Als ik op een gegeven moment vooraan rijd en achterom kijk, zie ik alleen maar glimlachen van oor tot oor. We zijn een mooi zooitje blije eikels met een helmpje op. Deze blije eikels blijken zelf trouwens ook een attractie. Veel mensen wijzen ons na op straat en maken foto’s van de wagentjes.

Met gids of GPS

Omdat wij met een redelijk grote groep zijn, gaan er twee gidsen op een scooter mee. Zij zorgen er voor dat wij de ruimte krijgen om over te steken en als groep bij elkaar te blijven. En uiteraard wijzen ze de weg en vertellen ze af en toe iets over wat we zien. Je kunt echter ook gewoon een GoCar voor jezelf huren en daarmee op pad gaan met de GPS-begeleiding of lekker verdwaald raken in de stad. De GoCars zijn trouwens Nederlands fabrikaat.

Welverdiende pauze bij Le Chat Lisboa

Uitzicht Le Chat Lisboa Lissabon

Halverwege de tour maken we een stop bij Le Chat Lisboa. De gids vertelt ons dat hij hier nog niet eerder een groep heeft afgezet voor een drankje. Het blijkt een goede keuze. Het uitzicht is er super en we genieten van onze sangria. Ik denk dat het personeel nog nooit zo snel hapjes in mensen heeft zien verdwijnen. We vielen een beetje om van de honger, sorry!

Sightseeing?

Na deze stop gaan we verder met de GoCars langs onder andere het klooster van Belem. We zien een flink stuk van Lissabon, maar wel vluchtig. Ik raak er in ieder geval van overtuigd dat ik hier nog een keer terug moet komen om meer sightseeing te doen. Qua cultureel en historisch besef is het dus slimmer om individueel een wagentje te huren. Met zo’n groepsactiviteit rijd je toch anders door een stad. Nu ben ik veel te druk met degene voor mij inhalen en te ontdekken wat de topsnelheid van zo’n GoCar is. Volgens mij hebben we de 60 aangetikt. Daarom, en omdat je gewoon tussen het autoverkeer rijdt, is zo’n helm dus helemaal niet zo’n slecht idee.

GoCar, the movie

De GoCar tour is een ontzettend leuke groepsactiviteit in Lissabon. We stappen als blije eikels, maar nu met plat haar in plaats van een helmpje, weer uit het wagentje en vallen de rest van de dag andere mensen lastig met verhalen over hoe gaaf het was. Dit filmpje is een perfecte weergave van ons avontuur:


Note: ik mocht mijn GoCar met korting uitproberen. Ik heb geen afspraken gemaakt over wat ik zou schrijven over de tour. Dit is hoe ik de GoCar tour heb ervaren. 

Schrijf een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.