fbpx

Laatste update: 29 november 2023

Of je nou voor een skivakantie naar de Franse Alpen reist of voor de zon gaat in de Côte d’Azur, je kunt er tegenwoordig makkelijk komen met de nachttrein. Maar hoe comfortabel is dat nou eigenlijk? Ik testte de nachttrein in Frankrijk voor je! 

Duurzame reisoptie

Dat de trein een stuk duurzamer is dan het vliegtuig, hoef ik je niet uit te leggen. De kosten van zo’n duurzamere treinreis schrikken alleen nog wel eens af. Maar de prijzen van het vliegtuig en de trein zijn niet helemaal 1-op-1 te vergelijken. Neem dus ook in je afweging mee wat het kost om je bagage mee te nemen (meestal onbeperkt en gratis in de trein), wat een overnachting kost (die spaar je uit met een nachttrein) en wat het je kost om de CO2-uitstoot van je vliegreis te compenseren. Dan kom je onderaan de streep misschien tóch voordeliger uit. 

Naar Frankrijk met de trein

Overdag reis je met NS International eigenlijk heel makkelijk naar Frankrijk, zowel naar zomerse als winterse bestemmingen. Als je de aanbiedingen een beetje in de gaten houdt, kun je voordelig geprijsde tickets scoren. Een enkeltje naar Parijs bijvoorbeeld voor € 35 euro – of anders check je even de prijzen van de Flixbus. 

Want ja, je moet eerst naar Parijs als je gebruik wilt maken van de Franse nachttrein. Die ‘Intercités de nuit’ zijn meestal niet te boeken via NS International maar boek je direct bij SNCF. Als je er niet helemaal uitkomt op die site dan is Omio een heel goed alternatief. 

Nachttreinen in Frankrijk

De nachttreinen in Frankrijk vertrekken allemaal van station Paris Austerlitz. Vanaf hier kun je met de SNCF-nachttrein naar verschillende bestemmingen: 

  • Toulouse  
  • Rodez  
  • Latour-de-Carol  
  • Cerbère  
  • Lourdes  
  • Briançon  
  • Nice

Dit zijn de eindbestemmingen van de nachttrein. Er zijn dus ook nog tussenstations, maar het gaat een beetje ver om die hier allemaal op te noemen. 

De nachttreinen in Frankrijk zijn in 2022 helemaal vernieuwd. Dat was hoog nodig, want ze raakten in de jaren 70 en 80 minder populair door goedkope vliegtickets en daardoor een beetje in verval. 

Welke ticketklasse kies je? 

In de nachttreinen van Frankrijk heb je drie verschillende opties: een zitplek, tweede klasse ligplek of eerste klasse ligplek. Je kunt wel raden welke het goedkoopst is en welke het comfortabelst. Als je budget het toelaat, zou ik voor de eerste klasse gaan. Ik vertel er zo nog wat meer over. 

Zowel op de heen- als de terugreis heb ik samen met een vriendin de coupé voor ons alleen. Als je dat sowieso wilt, kun je daar eventueel extra voor betalen. Anders is het een gokje. 

Van Amsterdam naar Briançon

Ik reis vanuit Nederland naar Briançon in de Franse Alpen. Dat betekent dat ik twee losse tickets nodig heb: eentje van Amsterdam naar Parijs en eentje van Parijs naar Briançon. 

Die eerste koop je bij NS International en de tweede bij SNCF of Omio. Let trouwens bij NS International even op het prijsverschil tussen de tweede klasse en comfort klasse: voor 5 euro kun je soms al upgraden en die ruime, comfortabele stoelen zijn dat absoluut waard! 

Overstappen in Parijs

In Parijs kom ik aan op station Paris Nord, maar ik moet naar Paris Austerlitz. Dat kan (in 2023) met metro 5. Hiervoor koop je vóór de poortjes een metroticket van € 2,10. Deze reist direct naar Paris Austerlitz. 

Als je wat extra tijd hebt om in Parijs door te brengen op je heen- en/of terugreis, dan kun je op één van de stations een kluisje huren. Ik doe dat op het Paris Nord station. De kluisjes op het station vind je ter hoogte van spoor 3. Daar ga je naar beneden en dan rechts. Hier is een ruimte met een beveiligingscheck en meerdere kluisjes. Een groot kluisje huren kost € 9,50 voor een dag. Hier passen met gemak twee kleine rolkoffers en twee rugzakken in. Misschien had het zelfs wel in het medium kluisje gepast. Je krijgt een bonnetje mee met een code om je kluis straks weer te openen. Maak er even een foto van voor de zekerheid!

Faciliteiten op Paris Austerlitz

Ik ben op een donkere, regenachtige avond op station Paris Austerlitz als het station ook nog eens overhoop ligt vanwege werkzaamheden. Bij het perron van de nachttrein is een wachtruimte waar je wat te drinken en eten uit een automaat kan halen, naar de wc kan gaan en een kluisje kunt huren. Het is niet een plek om uren door te brengen. Maar gelukkig rijdt de nachttrein naar Briançon perfect op tijd. 

Instappen in de nachttrein

Zodra het treinpersoneel zo ver is, mag je in de rij gaan staan om je ticket te scannen. Je zoekt vervolgens zelf het juiste rijtuig en de juiste coupé op. Uiteraard vergis ik me daar in en komt er al snel een meneer zijn bed opeisen. Oeps! 

Op de terugweg, op het station van Briançon, is het allemaal veel kleiner. Daar staat de conducteur op het perron de weg te wijzen. Beide keren hoef ik trouwens geen identificatie te laten zien, wel komt er na ongeveer een half uurtje een conducteur langs om het ticket te checken. 

Aan boord van de Franse nachttrein

Het rijtuig met zitplaatsen is haast helemaal leeg. De reis tussen Parijs en Briançon duurt ook bijna 12 uur, dus zo lang zitten lijkt me allesbehalve comfortabel. 

In de tweede klasse coupes (couchettes op z’n Frans) zijn zes slaapplekken. Drie boven elkaar. Daardoor kun je niet rechtop zitten op je bed. De eerste klasse heeft vier slaapplekken en daar heb je dus een veel ruimere slaapplek. Hier kun je rechtop zitten en het bed is ook een stukje breder. In allebei de klassen heb je een eigen oplaadpunt en lampje en past een rolkoffertje prima onder het bed. Sowieso vind ik alle coupes extreem netjes. Je kunt echt zien dat de treinen in 2022 zijn opgeknapt. 

In zowel de eerste als tweede klasse ligt er een kussen en een slaapzak voor je klaar. Ik heb het niet koud gehad, maar heb dan ook in een legging, shirt met lange mouwen en sokken geslapen. Ik heb me gewoon in de coupé omgekleed, want die hadden we toch met z’n tweetjes. Anders is er in ieder rijtuig een kleine ruimte om je tanden te poetsen en op te frissen en een wat grotere ruimte met toilet. 

Er ligt ook een flesje water op je bed en een klein nachtsetje met onder andere een tandpasta tablet, oogmasker, oordopjes en verfrissingsdoekje. Goed geregeld. 

Ik had nog een soort restaurantcoupé verwacht, maar er is alleen een uitgiftepunt in één of meerdere van de rijtuigen. Hier kun je een kopje koffie, fris of een ontbijtje scoren. Geen glaasje wijn! Dat was wel even een teleurstelling. 

Kun je een beetje slapen in de nachttrein? 

Mwah… Aan het begin van de reis roept het treinpersoneel nog allerlei dingen om en zijn de reizigers nog vrij actief: wat rondlopen, wat te drinken halen, wat kletsen. Maar rond tienen lijken de meeste mensen toch voor nachtrust te kiezen. 

Voor mij is het bed lang genoeg – ik ben 1.68, maar als je 1.80 of langer bent, lig je al een stuk minder prettig. 

Op de heenweg (in de tweede klasse) heb ik superlicht geslapen. Op de terugweg (in de eerste klasse) sliep ik als een roos. Zo rond zes uur wordt er omgeroepen dat je een ontbijtje kunt halen en dan ontwaakt de trein langzaam. Vroeg, maar ik word in de Franse Alpen wakker met prachtig uitzicht op de bergen. Ik reken het goed. 

Nachttrein Frankrijk tweedeklas

Tips voor het boeken van een nachttrein in Frankrijk

  • Inkoppertje 1: boek op tijd. 
  • Inkoppertje 2: wees flexibel met je data voor betere prijzen. 
  • De eerste klasse is echt veel relaxter dan de tweede klasse. 
  • Als je als vrouw alleen reist, kun je dit aangeven bij SNCF zodat je een slaapplek in een coupé voor alleen vrouwen krijgt. Deze optie is gratis!
  • Boek direct bij bij SNCF of ander Omio – prijzen vergelijken is natuurlijk sowieso een goed idee. 

Meer Frankrijk inspiratie?

Frankrijk blogoverzicht

Sommige links op deze site zijn affiliate links. Als jij iets via zo’n link koopt, ontvang ik mogelijk een commissie.

SNCF sponsorde mijn treinreis als onderdeel van een persreis. Ik heb volledige redactionele vrijheid gekregen.

Schrijf een reactie