De Pier in Scheveningen zonsopgang

De Pier, het (herboren) icoon van Scheveningen

Scheveningen ziet er in mijn ogen al eeuwig hetzelfde uit. Het toeristische hart bestaat uit een paar dertien in een dozijn winkels, uitwisselbare strandtenten met precies dezelfde menu’s als tien jaar geleden en die lelijke oude pier. Is dat een imagoprobleem of realiteit? 

Appelmoes met een kers

Ik bezoek met een groep bloggers De Pier als onderdeel van een blogtrip van Heroes of The Hague. Zoals ik me de pier herinner, begrijp ik eigenlijk niet wat we hier in hemelsnaam gaan doen. Hier at ik lang geleden met mijn opa en oma een bakje appelmoes met een kers bij Van der Valk. Maar het was ook toen al vergane glorie, oude troep. Zodra we de boulevard op fietsen met onze fietsen van Cycle and the City doemt er een megareuzenrad op. Kijk, dat verandert de zaak.

Ochtendzon bij reuzenrad Scheveningen

Zo dood als een…

In 2015 is de pier heropend en sindsdien verdient het ook hoofdletters: De Pier. Al sinds de eerste steen in 1959 is er flink gebouwd en ondernomen boven de zee. Van alles is er geprobeerd (horeca, arcadehal, een kinderspeeltuin en meer), met wisselend succes. Van der Valk heeft de pier in 1999 voor een gulden gekocht met een investeringsverplichting van 20 miljoen, maar wilde er van 2012 weer vanaf. Terwijl op de achtergrond faillissementen en brandveiligheid juridisch werden uitgevochten, zag het publiek de pier vooral verder in verval raken. De eens zo levendige pier voelde een aantal jaar zo dood als een pier. Er waren zelfs plannen om de pier volledig af te breken. Zonde, vonden een aantal ondernemers. Veel mensen, waaronder een paar bekende Nederlanders, schreven zich in om de pier te vernieuwen. Kondor Wessels Vastgoed en DanZep kregen in oktober 2014 die eer onder voorwaarde dat het stalen eiland weg moest. Momenteel staan alleen de restanten daarvan nog.

Afbreken stalen eiland Scheveningen

Experimenteren op De Pier

Als je nu De Pier betreedt, loop je over de food promenade vol hippe horecazaken en winkels. Er is een floatcentrum, je kunt er flexwerken met uitzicht op zee of naar een show van Jörgen Raymann gaan terwijl je eet van de kaart van Ramon Beuk. Binnenkort kun je ook slapen in superluxe suites en de slaap uit je ogen wrijven met uitzicht op zee. Dat wil ik! (Alleen mijn portemonnee niet.) De nieuwe eigenaren zijn goed bezig. Directeur Herman Smit vertelt ons over de aanpak. 2015 stond vooral in het teken van experimenteren. De eigenaren wilden De Pier zo snel mogelijk heropenen dus er is flink gerenoveerd. Vervolgens zijn er verschillende ondernemers aangehaakt met wie ze zoveel mogelijk proberen om te ontdekken wat werkt. Denk dan aan de organisatie van een markt of een vrijdagmiddagborrel met oppas, maar ook de plaats van bijvoorbeeld de bar. Loopt die beter bij de entree of juist aan het eind van de food promenade? Het is echt een kwestie van uitproberen, kijken wat er gebeurt, daarvan leren en zo snel mogelijk actie op ondernemen. Als iets niet werkt, moet je daar ook afscheid van durven te nemen, vindt Herman. En als je in iets gelooft, moet je het doen. Ik houd wel van deze mentaliteit.

Food promenade De Pier Scheveningen

Volop in ontwikkeling

Voor 2016 staan nog kantoren, hotel suites, een gym en een tokkelbaan op de planning. Dit ziet Herman nog als tijdelijke exploitatie. Dat vind ik vreemd, want waarom zou je zoveel opbouwen als je er straks mee ophoudt? Van ophouden is echter geen sprake, verzekert Herman ons. Parallel aan al deze ontwikkelingen is hij met zijn team al bezig met 2020. Een plan voor duurzame herontwikkeling van De Pier. Wat dat inhoudt? Hij heeft nog geen idee en loopt tegelijkertijd over van de ideeën. Woonruimte, een hotel, of misschien toch iets volledig nieuws bouwen? Het kan in theorie nog allemaal.

Reuzenrad: Skyview De Pier

In praktijk is er gelukkig al De Pier zoals die nu is met sinds augustus 2016 het eerste reuzenrad op zee. Die mogen we gelukkig even uitproberen. Het is een prachtig zonnige dag dus het is echt genieten. We kijken een heel eind over de zee en de stad. Gaaf Een ritje duurt zo’n twintig minuten en kost € 9 voor volwassenen en € 7 voor kinderen. Of kies voor een luxe VIP gondel van € 55 voor vier volwassenen. Je kunt ook een arrangement regelen met bijvoorbeeld een lunch of diner. Check even de site van Skyview De Pier voor de mogelijkheden.

Bekijk ook dit korte filmpje en draai een paar rondjes mee in het reuzenrad.

Mijn beeld van Scheveningen moet ik na deze dag bijstellen. Ja, er zijn nog steeds strandtenten die er twintig jaar geleden ook al waren en die ogenschijnlijk niet veranderd zijn. Maar er wordt ook ontzettend hard gewerkt om van Scheveningen een fijne plek te maken. De imagostrijd van De Pier is nog niet gestreden, maar wat wordt er lekker aan de weg getimmerd! Of, zoals Herman het zegt: we zijn nieuwe herinneringen aan het bouwen.

 

Note: Ik mocht kosteloos mee met de blogtrip. Ik heb geen afspraken gemaakt over óf ik iets zou schrijven over De Pier en wat dan. Ik heb zelf besloten dat ik dit bezoek meer dan de moeite waard vind om te delen. 

Kim

Kim is de oprichter, manager, schrijver, fotograaf, marketeer, social media specialist, curator, bestemming selecteur en eindredacteur van Kimopreis.nl.

2 thoughts to “De Pier, het (herboren) icoon van Scheveningen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *